The Silhouettes (2020)

  • Afsaneh Salari, — Iran, Philippines
  • 1h 20m

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FR — En 1982, au plus fort de l’invasion de l’Afghanistan par l’URSS, plus d’un million et demi d’habitant.e.s sont poussé.e.s à l’exil en Iran. C’est là qu’est né Taghi, qui souhaite désormais fuir une société faisant subir à son peuple une discrimination quotidienne. Il décide ainsi de partir vivre dans le pays de ses parents, où des difficultés imprévues l’attendent.

1982. Au plus fort de l’invasion de l’Afghanistan par l’URSS, plus d’un million et demi d’Afghans sont poussés à l’exil en Iran. C’est là qu’est né Taghi, mais il veut fuir cette société qui fait subir à son peuple une discrimination quotidienne: il ne se considère pas comme un réfugié. Contre toute attente, le pays subit encore les conséquences d’une guerre inachevée. Les nouveaux conflits intercommunautaires qui menacent la population et ont déjà entraîné la mort de centaines de milliers d’innocents. Le film d’Afsaneh Salari saisit avec une extrême délicatesse et une grande subtilité le dilemme de Taghi, confronté à un choix impossible : suivre son désir de retrouver la terre de ses ancêtres et en faire un lieu sûr pour les générations futures, ou rester en vie. Quelle que soit sa décision, elle ne sera pas facile.

— Giona A. Nazzaro

EN — In 1982, when the Russian invasion of Afghanistan was at its peak, more than 1.5 million inhabitants had to move to Iran looking for a new life. Taghi, born in Iran, wants to escape the ruthless discriminations Afghans are subjected to on a daily basis. Against all odds, he decides to move back to the country of his parents. But unexpected challenges await there for him.

In 1982, when the Russian invasion of Afghanistan was at its peak, more than 1.5 million Afghans were forced to move to Iran looking for a new life. Taghi, born in Iran, wants to escape the ruthless discriminations Iranian society hands out for Afghans on a daily basis : he does not consider himself a refugee. Against all odds, he decides to move to Afghanistan. But unexpected challenges wait there for him. The aftermath of an unending war and always new sectarian conflicts that threaten the population and have since killed hundreds of thousands of innocent people show no sign of relenting their grip. With an extraordinary deal of nuance and sensitivity, Afsaneh Salari’s film documents Taghi’s inner turmoil, torn between an impossible choice: his desire to live in the country of his ancestors in order to build a better future for the next generations and the need to look for a better life and stay alive. Whatever choice he will take, it will not be an easy one.

— Giona A. Nazzaro

Language(s)

Persian