The Pageant (2020)

  • Eytan Ipeker, — Turkey, France, Israel, Germany
  • 1h 23m

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FR — Depuis 2011, l’International Christian Embassy, une organisation évangéliste, sponsorise à Haïfa l’organisation d’un concours de beauté réservé aux survivantes de l’Holocauste, résidentes d’une maison de retraite. En suivant le parcours de Sophie Leibowitz, concourant au titre 2016, Eytan Ipeker interroge la spectacularisation de la mémoire de la Shoah à des fins politiques.

Les concours de beauté, à la dimension sexiste avérée, peuvent irriter. Mais celui qui se déroule depuis 2012 à Haïfa pourrait susciter un effroi particulier. Sponsorisée par l’International Christian Embassy de Jérusalem, organisation évangéliste de droite, grand soutien de la politique annexionniste de l’actuel leader du Likoud, cette compétition vise l’élection d’une « reine » choisie parmi les résidentes d’une maison de retraite qui accueille exclusivement les survivant.e.s de l’Holocauste. Sophie Leibowitz, octogénaire, entrée en lice pour l’édition 2016, participe avec réticence (en mémoire de sa soeur) à ce qu’il faut bien appeler la manipulation d’un passé traumatique, et dont elle prend peu à peu conscience. Eytan İpeker l’a suivie des répétitions cornaquées par Heli Ben-David (ex-Miss Israël 1979) à l’escorte des participantes, en limousine, jusqu’au lieu de la cérémonie. Par des choix de cadrage et de montage anti-spectaculaires, le cinéaste observe cliniquement les coulisses d’un show qui instrumentalise les rescapées de la Shoah au service d’une idéologie ultranationaliste.

— Emmanuel Chicon

EN — Since 2011, the International Christian Embassy, an evangelist organisation, has been sponsoring the organisation of a beauty contest in Haifa reserved for female survivors of the Holocaust living in a retirement home. Following the journey of Sophie Leibowitz, competing for the 2016 title, Eytan Ipeker questions how the memory of the Shoah is turned into a spectacle for political purposes.

Beauty contests, with their proven sexist aspect, can irritate. But that which has been taking place since 2012 in Haifa can arouse horror. Sponsored by the International Christian Embassy Jerusalem, a right-wing evangelist organisation, and a great supporter of the annexationist policy of the current leader of the Likud party, this competition aims to elect a “queen” chosen among women living in a retirement home that only accommodates survivors of the Holocaust. Sophie Leibowitz, octogenarian, entering the running for the 2016 edition, is participating with reticence (in memory of her sister) in what must really be called the manipulation of a traumatic past, and of which she gradually becomes aware. Eytan İpeker followed her from the rehearsals led by Heli Ben-David (ex-Miss Israel 1979) to the escorting of the participants, by limousine, to the ceremony itself. By using anti-dramatic choices of framing and editing, the filmmaker clinically observes the behind-the-scenes of a show that exploits the survivors of the Shoah in the service of ultranationalist ideology.

— Emmanuel Chicon

Language(s)

Hebrew, English, Russian