A Machine to Live In (2020)

  • Yoni Goldstein, Meredith Zielke, — United States
  • 1h 27m

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FR — Érigée en 1000 jours sous la direction d’Oscar Niemeyer entre 1956 et 1960, Brasilia est une utopie « cosmo-futuriste » devenue réalité. Au fil de rencontres, de textes (Clarice Lispector, entre autres) et d’archives, Yoni Goldstein et Meredith Zielke mettent en scène une ambitieuse cosmologie documentaire sur la genèse et les futurs possibles de cette ville absolument unique.

Il était une fois un astéroïde oblong gravitant entre Mars et Jupiter, découvert par un astronome français à la fin du XIXe siècle, baptisé Brasilia. Il était une fois une terre de latérite rouge d’où une cité idéale portant le même nom fut extraite en mille jours, sous la supervision d’Oscar Niemeyer entre 1956 et 1960, et dont l’architecture épurée privilégie les triangles aux sommets opposés, pour capter les énergies tellurique et cosmique. La capitale brési-lienne est une utopie « cosmo-futuriste » devenue réalité, qui a attiré une floraison de cultes (maçonniques, spirites…), inspiré des écrivains tels que Clarice Lispector – pour qui elle représentait « le coeur de [ses] rêves » –, où se parle l’Esperanto inventé par Ludwik Zamenhof, comme si cette ville abstraite, surgie de nulle part, se prenait pour la nouvelle Babel de l’humanité. Tissé de textes, d’archives, de rencontres, A Machine to Live In constitue un film-essai ambitieux dans lequel Yoni Goldstein et Meredith Zielke inventent une fascinante cosmologie documentaire sur la genèse et les futurs possibles de cette ville absolument unique au monde.

— Emmanuel Chicon

EN — Erected in a thousand days following the architectural vision of Oscar Niemeyer, Brasilia is a sixties-era “cosmo-futurist” utopia become reality. Through multiple encounters, landscapes, and texts (by Clarice Lispector, among others), Yoni Goldstein and Meredith Zielke stage an ambitious documentary on the genesis and potential futures of modernism and spiritual transcendence.

Once upon a time, there was an oblong asteroid, named Brasilia, gravitating between Mars and Jupiter, discovered by a French astronomer at the end of the 19th century. Once upon a time, there was red laterite earth from which an ideal city bearing the same name was extracted in a thousand days, under the supervision of Oscar Niemeyer between 1956 and 1960, and whose refined architecture favoured triangles with opposing peaks, to capture the telluric and cosmic energies. The Brazilian capi-tal is a “cosmo-futurist” utopia become reality, which has attracted a spate of cults (masonic, spiritualist, etc.), inspired writers such as Clarice Lispector—for whom it represented “the heart of [her] dreams”—, in which the Esperanto invented by Ludwik Zamenhof is spoken, as if this abstract city, rising out of nowhere, considered itself as the new Babel of humanity. Woven together from texts, archives and encounters, A Machine to Live In is an ambitious film-essay in which Yoni Goldstein and Meredith Zielke invent a fascinating documentary cosmology on the genesis and potential futures of this city that is absolutely unique in the world.

— Emmanuel Chicon

Director

Yoni Goldstein

Director

Meredith Zielke

Producer

Andrew Benz

Language(s)

Portuguese, Esperanto